Det pædagogiske arbejde med børnene
Leg
Mål |
Hvordan/ hvornår |
Dokumentation |
At barnet gennem leg udvikler sociale kompetencer At styrke selvværd og identitet At udvikle og støtte venskaber At prioritere fantasien |
Vi giver plads til at børnene selv er problem/konfliktløsere så længe det er pædagogisk forsvarligt. Vi giver plads til at venskaber og relationer kan skabes og trives |
Daglige observationer af børnenes leg. Evalueringer.
|
Bevægelse og motion
Mål |
Hvordan/hvornår |
Dokumentation / målemetoder |
At styrke motorik og koncentrationsevne. At barnet tilegner sig viden om egen fysiske styrker og evner |
Vi tilgodeser, at de forskellige bevægelsesformer, har plads i vores fysiske rammer. Alle kan være med på deres niveau, både i ” ude tiden ”, hallen, og når vi er hjemme i skolens indendørs rammer.
|
Iagttagelser Evaluering
|
Aktiviteter og samvær
Mål |
Hvordan/hvornår |
Dokumentation / målemetoder |
At give oplevelser At barnet gennem aktiviteter får afprøvet og udviklet sin kunnen indenfor nye områder. At barnet får større selvtillid ved at kunne magte flere opgaver At barnet oplever nærvær fra en voksen At pædagogen får større kendskab til det enkelte barn. At udvikle barnets evner til samarbejde og kunne modtage og give hjælp. At udvikle nye kammeratskabsrelationer og sociale kompetencer At lære gennem menneskelige relationer barn/barn og barn/voksen |
Vi inddrager børnene i de daglige opgaver. Alle kan være med på deres niveau. Vi siger af og til ”skal” og opmuntrer og motiverer barnet Vi arbejder i små grupper.Få børn pr. voksen, så der er tid til at spørge ind til barnet. Vi laver grupper, hvor barnet møder nye børn og kan hjælpe hinanden og give af og få nye kunnen.
|
Evalueringer Iagttagelser. Tilbagemeldinger fra børn/unge og forældre. Udstillinger og foto/video. Forestillinger/optræden.
|
Udeaktiviteter
Mål |
Hvordan/hvornår |
Dokumentation / målemetoder |
At opleve årstidernes skiften. At komme i kontakt med og afprøve de 4 elementer: ild, jord, luft og vand med krop og sjæl. At lære om liv og levende væsener og tage hensyn dertil. At bruge og udvikle sin fantasi. At få fælles oplevelser sammen med andre børn og voksne.
|
Ude tid hver dag efter skole uanset vejr og vind
Bruger børnenes/de unges ønsker og idéer. Pædagogerne er ansvarlige for planlægning og udførelse af aktiviteterne. Bruger naturen som et ekstra rum. Har vores egne Shelters ved Hjarbæk fjord Medlem af A-hus foreningen
|
Evaluering Tilbagemeldinger fra børnene/de unge og forældre.
|